woensdag 8 augustus 2018

Uit de memoires van een schoolmeester met pensioen (3): mijn eerste pc voor de schooladministratie en het 'Print Comenius'-project

Blogposts die ooit op mijn oude blog Edu-Curator verschenen - en die ik persoonlijk wel leuk vind - herpubliceer ik bijgewerkt op 'Manssen blogt Vanaf de Zijlijn. Dit is zo'n blogpost...

Héél, héél lang geleden - toen de schooladministratie nog met pen, papier en typemachine werd gedaan en de stencilmachine overuren draaide - had ik het plan opgevat een programma te ontwikkelen op mijn ZX Spectrum voor de leerlingenadministratie van mijn school. Zie mijn blogpost 'Uit de memoires van een schoolmeester met pensioen (2): over mijn eerste computer, de 'ZX Spectrum''.

Achteraf gezien natuurlijk een dwaas idee, maar het leidde er wel toe, dat ik - na het ventileren van mijn ideeën bij mijn toenmalige schoolbestuur - een echte pc kreeg. Dat was - voor zover ik mij nog kan herinneren - een 'IBM Personal System/2 Model 30-286'.

Afbeelding 'IBM Personal System/2 Model 30-286afkomstig van de website 'The Centre for Computing History'
Cambridge - Verenigd Koninkrijk


3½ inch floppy (diskette)
Deze IBM'-machine draaide op MS-DOS (Microsoft Disk Operating System) en had een harde schijf van 20 MB! Daarnaast een diskette station voor 3½ inch floppy's (diskettes) met een opslagcapaciteit van 1,44 MB.

Voor de leerlingenadministratie gebruikte ik ESIS. Dit pakkket werkte toen nog onder MS-DOS en was nog in ontwikkeling. Daarom was ik lid van een 'pilot'-groep in Leiden. Die 'pilot'-groep testte de nieuwe 'modules' die verschenen.

Uiteraard beschikte ik ook over een printer: een matrixprinter. Het merk en type kan ik mij niet herinneren...


Een matrixprinter aan het werk...



De tekstverwerker die ik gebruikte was WordPerfect. Uiteraard voor MS-DOS. Wel iets anders als het Microsoft Office van tegenwoordig 😃!

Bron afbeelding IBM PS/2ebay

Het 'Praktijk Diploma Informatica 1'

Het behaalde 'PDI 1'-diploma
Al dat 'MS DOS'- en 'WordPerfect'-gedoe leidde ertoe, dat ik op 31 juli 1990 bij de Stichting het nationaal exameninstituut voor informatica (exin) de cursus 'PDI 1 (Praktijk Diploma Informatica, deel 1) volgde, met als resultaat het bijbehorende diploma.

Het 'PDI 1' kende drie modules:

  • MG. 1 Technische middelen (had ik een 8 voor),
  • MG. 2 Systemen en toepassingen (had ik ook een 8 voor),
  • MG. 3 Basis PC-gebruik (had ik een 7 voor).
Bij de laatste module moest je achter een pc een aantal praktijkopdrachten uitvoeren met het besturingssysteem MS-DOSWordPerfectdBase en - ik dacht - een ‘spreadsheet’-programma. Al deze programma’s werkten met commando’s. Die moest je uit het hoofd kennen en kunnen gebruiken. Dat was dus echt peentjes zweten 😅!.

Het 'PRINT/Comenius-project'. We krijgen 'echte' computers op school!

Begin jaren '90 van de vorige eeuw kregen we van de Rijksoverheid op school echte 'personal computers, middels het zgn. PRINT/Comenius-project. PRINT stond voor PRoject Invoering Nieuwe Technologie. Alle basisscholen in Nederland ontvingen (gefaseerd) een aantal pc's (1 pc op 60 leerlingen). Deze desktops werkten onder Windows 3.0. Later onder Windows 3.1. Ook werd er een matrixprinter bijgeleverd en educatieve software op diskettes: het 'Windows Startpakket' met o.m. 'Clowns', 'Thuis in het milieu' en 'Hoofdwerk'. De scholen verplichtten zich tot nascholing en er moest een zgn. 'activiteitencoördinator' aangesteld worden. Hij/zij was verplicht de cursus 'Activiteitencoördinator' te volgen. Over het PRINT/Comenius-project is op het internet heel weinig te vinden.



Bijschrift bij bovenstaand filmpje
"Complete aflevering les 1, van de Teleac cursus ''Computers in het Primair Onderwijs'', speciaal voor leraren en scholen, die voor het eerst computers kregen in het onderwijs, het ministerie van onderwijs startte het Comeniusproject, een computer per zestig leerlingen. Presentatie: Nelleke Rademaker. [Bron]"

Er is anno 2018 nogal wat veranderd...

Er is in de afgelopen decennia op het gebied van 'ICT in het onderwijs' wel e.e.a. veranderd. De ontwikkelingen staan niet stil. Pc's, laptops, tablets, programmeren, digitale schoolborden en noem maar op, hebben intussen een vaste plaats gekregen in het onderwijs, Gelukkig maar! Veel van die ontwikkelingen heb ik zelf mogen meemaken en het nut ervan mogen ervaren. Het is leuk om te zien hoe de tijd van de type- en stencilmachine ten einde kwam. Het roept een hoop herinneringen bij mij op...

Gerelateerde blogposts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Als je een reactie plaatst kun je op drie manieren reageren:
- met jouw 'Google'-account,
- met jouw naam en eventueel de URL van jouw website / weblog,
- anoniem.
Mijn advies: Reageer altijd anoniem. Er worden dan géén gegevens van jou bewaard!
Voor meer informatie: Lees de privacyverklaring van dit edublog.

Je reactie wordt niet meteen geplaatst, maar eerst door mij gemodereerd.