woensdag 12 juli 2017

RSS, is dat een nieuwe website voor Rekenen, Schrijven, Spelling..??

'RSS' is een afkorting van drie moeilijke woorden, maar o zò eenvoudig én gratis én handig én onmisbaar als je als leerkracht de actuele informatie volgt en verzamelt van een heleboel edublogs en educatieve websites...

Ooit schreef ik over RSS in de blogpost 'Wie gebruikt nog een RSS-lezer? Is RSS verleden tijd? Wat is RSS eigenlijk?' (nov. 2015) het volgende:
"Als ik zeg dat RSS voor leerkrachten nog steeds dè functionaliteit is om voor hen belangrijke en specifieke (educatieve) informatie te verzamelen op het internet, ben ik dan ouderwets..?? Ben ik dan een fossiel..?? Lijd ik aan soort van technologische seniliteit..?? Of heb ik wellicht een ontwikkeling gemist..? Is er iets voor RSS en RSS-lezers in de plaats gekomen dat veel en veel beter en handiger is..?? Als dat zo is, dan is mijn vraag: "En wàt is er dan voor in de plaats gekomen...??".
Zijn het misschien de sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Google+, Pinterest, e.d. die het (vluchtig) verschaffen en vinden van informatie hebben overgenomen van RSS en de RSS-Lezer..?? Ik weet het niet..." Lees de volledige blogpost ⋙
Mijn advies 😀: Lees bovenstaand artikel en je bent volledig geïnformeerd over 'RSS'!

In deze blogpost leg ik je uit hoe je je eenvoudig op 'RSS-feeds' kunt abonneren! Of beter gezegd: hoe ik mij abonneer op 'RSS-feeds'. Wellicht heb jij een betere en/of snellere methode.

De 'RSS-gereedschappen' in mijn browser 'Google Chrome'

Door in mijn browser gebruik te maken van de 'Google Chrome'-extensie 'RSS Subscription Extension (by Google)', weet ik of een weblog / website wel of niet beschikt over een 'RSS-feed' en kan ik mij desgewenst - via deze extensie - op de betreffende 'RSS-feed' abonneren door deze in mijn 'RSS-reader' (RSS-lezer) te plaatsen.

De 'Google Chrome'-extensie 'RSS Subscription Extension (by Google)'
"This extension auto-detects RSS feeds on the page you are reading and upon finding one will display an RSS icon in the Omnibox, allowing you to click on it to preview the feed content and subscribe."
In de afbeelding hieronder zie je hoe de bovengenoemde extensie laat zien, dat een website / weblog wel of geen 'RSS-feed' heeft:

Website / weblog heeft wel of geen RSS-feed

De RSS-lezer 'Inoreader' invoeren in de extensie

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de gratis online 'RSS-lezer 'Inoreader'. Om deze 'RSS-lezer' te kunnen gebruiken, dien je hier wel een account aan te maken. Om je in deze 'RSS-lezer' op een 'RSS-feed' te kunnen 'abonneren' dien je deze in te voeren in de extensie 'RSS Subscription Extension (by Google)'. Maar wel eerst een account aanmaken bij 'Inoreader'. Dan de etensie 'RSS Subscription Extension (by Google)' en dan in 4 simpele stappen 'Inoreader' invoeren in de extensie. Zie de afbeelding hieronder:

De RSS-lezer 'Inoreader' invoeren in de extensie


Een blik in mijn 'Inoreader'

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.




Tot slot...


  • Mocht het bovenstaande niet meteen lukken: niet wanhopen! Gewoon blijven proberen. Mij is het ook niet in één keer gelukt, maar ook door 'trial and error'.
  • In een volgende blogpost leg ik uit hoe je je kunt abonneren op een 'RSS-feed' met 'Inoreader'.


Wordt vervolgd!

Gerelateerde blogposts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen