vrijdag 28 juli 2017

Instapaper: Een onmisbare digitale archiefkast voor leerkrachten!

In mijn blogpost 'RSS, is dat een nieuwe website voor Rekenen, Schrijven, Spelling..??' beloofde ik een 'vervolg'-artikeltje te schrijven over Instapaper, een webapp die ik gebruik om allerlei interessante informatie (websites, artikelen, e.d.) die ik in mijn RSS-lezer vind te archiveren om er later mogelijk een blogpost over te schrijven. Ook Instapaper' is - net als Inoreader, mijn RSS-lezer - voor mij onmisbaar!

Instapaper is volledig gratis. Het enige dat je nodig hebt is een account. Heb je je geregistreerd, dan kun je jouw online archiefkast in gebruik nemen.

Een nadeel is dat Instapaper online staat. Als er onderhoud wordt gepleegd of er is een storing, dan kun je dus niet in je archiefkast.

Wat biedt Instapaper?

  • Save Anything
    Save all of the interesting articles, videos, cooking recipes, song lyrics, or whatever else you come across while browsing. With one click, Instapaper lets you save, read, and manage the things you find on the Internet.
  • Read Anywhere
    Instapaper syncs the articles and videos you save so that they’re waiting for you on all your devices - iPhone, iPad, Android, or Kindle. You can read anything you save, anywhere and anytime you want, even offline!
  • Create Notes
    Find that great quote you want to remember and share? Instapaper makes it easy to highlight and comment on text in any article so you can easily store it, retrieve it, quote it and share it.

Schermafdruk van de homepage van Instapaper


Een kijkje in mijn digitale archiefkast

Klik op de afbeelding om deze te vergroten!
Een kijkje in mijn Instapaper


De 'laden' met 'mappen' in mijn digitale archiefkast Instapaper 


Mijn digitale archiefkast Instapaper

 1  = Deze 'laden' zitten standaard in Instapaper.
 2  = Deze mappen heb ik zelf gemaakt.
 3  = Met Add Folder kun je nieuwe mappen toevoegen.


Belangrijke 'links'


Bookmarklets

Informatie over bookmarklets vind je op de pagina How to Save ⋙

Bron: Instapaper: 'How to Save'

Zelf gebruik ik de 'browser'-extensie om interessante webpagina's en artikelen op te slaan in Instapaper en heb ik een bladwijzer gemaakt (staat in de bladwijzerbalk van mijn 'Google Chrome'-browser) om Instapaper te openen om het opgeslagen materiaal nogmaals te lezen en (eventueel) uit mijn archief te verwijderen.

Tot slot ...

Om Instapaper te ervaren in de praktijk moet je deze webapp gewoon uitproberen. Je kunt er allerlei online materiaal en 'links' naar webapps in archiveren die je wilt gebruiken of denkt te gaan gebruiken voor je lessen. Je kunt al dit materiaal systematisch en geordend opbergen in mapjes, die bijvoorbeeld de naam hebben van de vakken. Ik denk, dat je er veel tijd mee wint en je hebt alles keurig bij elkaar staan.

Gerelateerde blogposts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen