maandag 12 juni 2017

'Signature Maker': Een gratis digitale 'handtekeningen'-maker. Wel of niet gebruiken..?

In april jl. schreef ik de 'how to' 'Hoe voeg je automatisch een 'handtekening' toe aan een uitgaande e-mail in Gmail en Outlook.com?'. Inmiddels heb ik op het internet een online 'tool' gevonden waarmee je een digitale handtekening kunt genereren en daarna kunt gebruiken voor de 'ondertekening' van je uitgaande e-mailtjes, docucumenten en wat je maar online zet. Deze gratis te gebruiken 'handtekeningen'-maker heet 'Signature Maker'.
"Signature Maker is a free web based tool, that helps you create your handwritten digital signature, within few seconds. It's simple and easy to use. You don't need to download or install any plugins/software, it's based on HTML5, so a modern browser (e.g recent version of Mozilla Firefox or Google Chrome) is all you need.
You can use your electronic signature for signing Word Documents/PDFs/forms (including legal documents or contracts etc), as well as in email and websites (personal blogs/forums/profiles etc). [Bron]"

Met 'Signature Maker' kun je drie soorten handtekeningen 'genereren':


1. Een met de hand gemaakte handtekening (Handwritten Signature)


Een met de hand gemaakte handtekening



2. Een handtekening in een lettertype naar keuze (Font Signature)

Werk volgens mij niet. Alle lettertypes worden hetzelfde afgedrukt. Het instellen van de gewenste kleur werkt wel.

Een handtekening in een lettertype naar keuze



3. Een handtekening voor onder uitgaande e-mails (Email Signature)


Een handtekening voor onder uitgaande e-mails

Als je ook de pictogrammetjes van de sociale netwerken onder je handtekening wilt hebben, kun je dat doen door op het tabblad 'Social' te klikken (naast het tabblad 'Basic'). Je krijgt dan zoiets als je ziet in de onderstaande afbeelding:

Voorbeeld digitale handtekening e-mail


Hoe zet je jouw 'handtekening' in jouw e-mailprogramma?




Mijn bedenkingen tegen dit soort gratis webtools

In eerste instantie dacht ik: "Hé, wat een handige, leuke tool..!!". Maar toen ik e.e.a. had bekeken kreeg ik toch zo mijn twijfels... Maar wellicht zie ik 'digitale' spoken...

Zowel op de pagina waar je een handtekening met de hand maakt als op de pagina waar je een handtekening met een lettertype naar keuze kunt maken, staat het volgende te lezen:


Mhmmm.., wat gebeurt er in die 15 minuten, bijvoorbeeld met jouw met de hand gemaakte handtekening...? De mogelijkheid om de 'handtekening gemaakt met een lettertype naar keuze' op te slaan via de browser lukt helemaal niet. De complete webpagina wordt opgeslagen.

Opvallend is, dat op de pagina 'Email Signature' een dergelijke tekst ontbreekt..! Wat gebeurt er met jouw hier ingevulde gegevens...??? Die gegevens kunnen  online worden verzameld en voor een leuk prijsje worden verkocht... Ik zeg niet dat dit hier gebeurt, maar toch houd ik enig wantrouwen. Zie verder mijn blogpost op Edu-Curator: 'Zijn gratis webdiensten echt gratis of toch niet..? Prijskaartje..??' »

Lees hier de 'privacy verklaring' van de website »

Wel werkt de website met 'https:' en géén 'http:' en wordt derhalve door mijn browser (Google Chrome' als 'veilig' beschouwd. Zie mijn blogpost 'Hoe controleer je of je verbinding met een site is beveiligd? http:// of https://'.


Conclusie

Leuk bedachte tool. Werkt prima m.u.v. de mogelijkheid om een handtekening in een lettertype naar keuze (Font Signature) te maken. Persoonlijk zal ik echter deze tool nooit gebruiken:
  • Een 'handtekening' voor mijn e-mail heb ik gemaakt in mijn e-mailprogramma's zelf. Zie de blogpost 'Hoe voeg je automatisch een 'handtekening' toe aan een uitgaande e-mail in Gmail en Outlook.com?'.
  • Voor wat betreft documenten gemaakt met 'Microsoft Word' en 'Google Documenten' kun je jouw handtekening scannen en daarna opslaan als een 'afbeelding' (ik heb dit zelf nog niet geprobeerd).
  • Tja, en op mijn websites / weblogs plaats ik nooit een e-mailadres, want ik heb geen behoefte aan 'spam' 
Er is ook een gratis extensie voor 'Google Chrome' te downloaden uit de 'Chrome Web Store':
https://chrome.google.com/webstore/detail/signature-maker-online/pmbkhjeeklcdnaojblcpadnjnodfdkce


Andere mogelijkheden om een 'digitale' handtekening te maken

Zie:

Website / URL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen