donderdag 1 juni 2017

Hoe maak je als leerkracht eenvoudig een back-up van de bestanden op jouw computer?

Als juf of meester maak je natuurlijk regelmatig een back-up van de voor jou 'kostbare' bestanden op jouw computer en dat is héél verstandig!!

Tja.., en meesters en juffen die nooit een back-up maken, krijgen ooit - en dat kan morgen al zijn - te maken met het verschrikkelijke probleem dat zij al hun kostbare bestanden plotseling kwijt zijn en 'gedag' kunnen zeggen tegen al die foto's, lessen, lesmateriaal, zelf gemaakte werkbladen, werkboekjes, toetsen / proefwerken, digibordlessen, verslagen, notulen, agenda's, brieven en noem maar op die je hebt opgeslagen op jouw computer. Zeg maar 'gedag' tegen al die uren werk die je hebt gestopt in het maken van al die bestanden. En dat allemaal dank zij het plotseling 'crashen' van de harde schijf.

Smoesjes als "Ik heb geen tijd om een back-up te maken"; "Het is zoveel werk!"; "Ik weet niet hoe dat moet!" en "...". Er is geen enkele reden waarom je niet regelmatig een back-up zou maken. En weet je niet hoe dat moet, vraag het dan aan een kennis of collega die het wel weet en neem de moeite om het te leren...

En - nog een reden om regelmatig te back-uppen - je kunt tegenwoordig - in een moment van onoplettendheid - het slachtoffer worden van 'ransomware'. En zeg nooit, maar dan ook nooit: "Dat overkomt mij niet..."

Kortom: een vuistregel voor iedere computergebruiker: maak regelmatig een back-up van al die kostbare bestanden die op de harde schijf van jouw computer staan. Het kan niet genoeg worden gezegd! En.., maak die back-up dan op een externe harde schijf.


Zo maak je een eenvoudige back-up van jouw bestanden

Een back-up van je bestanden kun je plaatsen op een
  1. USB-stick (maar dat is niet zo handig, want een USB-stick kun je makkelijk kwijtraken);
  2. Een externe harde schijf (een goede 'investering' en hoeft echt niet zo duur te zijn!)
  3. Bij een (gratis) opslagdienst in de 'cloud', bijvoorbeeld 'Dropbox', 'Google Drive', 'Microsoft OneDrive' of 'STACK' van de Nederlandse provider 'TransIP': "STACK is 1000GB gratis online opslag voor het gemakkelijk bewaren, synchroniseren en delen van al je bestanden. STACK is voor je foto’s in alle formaten, de map voor al je documenten en de plek voor al jouw kleine en grote projecten."
'STACK' vergeleken met de rest...


Persoonlijk maak ik regelmatig twee back-ups:
  • eentje in de 'cloud' (ik heb een gratis account met 1000 GB  opslagruimte bij 'STACK') en 
  • eentje op mijn externe harde schijf.

Zo maak ik een back-up (reserve kopie) van mijn bestanden


1. Handmatig kopiëren van bestanden/mappen

Heb je niet zoveel bestanden/mappen dan kun je al je bestanden/mappen handmatig kopiëren naar een externe harde schijf én een online opslagdienst. Ik heb niet zoveel bestanden/mappen dus heeft deze manier mijn voorkeur. Heb je een bepaald bestand nodig, dan kun je dat bestand gewoon downloaden. Je kunt het dan ook eenvoudig printen. Tevens heb je op die manier een 'archief' voor al je bestanden.


Hoe maak je handmatig een back-up (reservekopie)?

Ik heb al de software - bijv. 'Microsoft Word' - zo ingesteld dat al mijn 'Office'-bestanden, zelf gemaakte filmpjes, opgeslagen foto's en noem maar op, worden opgeslagen in het 'DATA (D:)' gedeelte (partitie) van de harde schijf van mijn laptop.. Je vindt 'DATA (D:)' in 'Windows Verkenner'.
  • Vervolgens maak ik in 'Windows Verkenner' in de partitie 'DATA (D:)' - zie afbeelding 1 - een nieuwe map aan, bijvoorbeeld met de naam '20170527-BACK-UP'.

Afbeelding 1: De partitie 'DATA (D:) op mijn harde schijf

Wat ik dan doe, zie je in afbeelding 2:

Afb.3: De 'back-up'-map op mijn harde schijf kopiëren naar mijn externe harde schijf

 1 : Nu kopieer ik al de mappen met mijn bestanden die staan in 'DATA (D:)' - dus de mappen: 'Afbeeldingen', 'Documenten', 'Foto's', 'Muziek' en 'Video's' naar de map '20170527-BACK-UP'.
 2 : Tot slot kopieer ik het bestand '20170527-BACK-UP' naar mijn externe harde schijf en naar mijn opslagdienst in de 'cloud' (= 'STACK')
Op deze manier heb ik een (actuele) back-up op twee plaatsen staan.

Enkele belangrijke opmerkingen

  • Koppel na de back-up de externe schijf weer los van je computer en berg die externe schijf op een veilige plaats op.
  • Trek niet zomaar het 'stekkertje' uit het USB-'stopcontact' op je computer, maar gebruik de door 'Windows' voorgeschreven wijze. Zie afbeelding 3:

Afb. 3: Veilig hardware verwijderen van je computer

 1 : Klik op het witte 'pijltje omhoog' [ Λ ]  in de 'systeembalk. In het schermpje dat dan wordt geopend zie je de afbeelding van een USB-stick: 'Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen'. Klik op deze afbeelding.
 2 : Er verschijnt een schermpje met de tekst: 'Apparaten en printers openen. Elements 1078 uitwerpen'. 'Elements 1078' is het type van mijn externe harde schijf. Klik op 'Elements 1078 uitwerpen'.
 3 : Nu verschijnt het schermpje met de mededeling: 'Hardware kan veilig worden verwijderd. Apparaat USB-apparaat voor massaopslag kan nu veilig uit de computer worden verwijderd'. Je kunt nu veilig het 'stekkertje' van je externe harde schijf uit het USB-'stopcontact' op je computer trekken.
  • Het is wel noodzakelijk, handig en tijdbesparend als je al je bestanden op je harde schijf netjes en overzichtelijk hebt geordend in mapjes. Is het een 'rotsooitje' op je harde schijf, dan zou ik eerst een overzichtelijke 'mappenstructuur' maken. Hoe je dat zou kunnen doen, lees je in mijn blogpost op:
 Edu-Curator: 'Maak een overzichtelijke mappenstructuur op je pc voor al je schooldocumenten' »
  • Het voordeel van deze manier van back-uppen is, dat je jouw bestanden - zowel op je externe harde schijf als bij een 'clouddienst' ook individueel kunt benaderen. Dat kan makkelijk zijn. Bovendien houd je altijd de controle over je geback-upte bestanden. Bovendien heb je op deze wijze automatisch een 'archief' van al jouw bestanden.
  • Back-uppen vraagt discipline. Het is zaak regelmatig een back-up te maken. Maak je in een week veel nieuwe documenten aan, dan is het zeker een goede zaak om wekelijks een back-up te maken, want het zou toch zonde zijn als je pc of laptop ineens wordt 'gegijzeld' door ransomware en al je digitale lessen, foto's, uitlegfilmpjes en noem maar op niet meer bereikbaar zijn...
  • Persoonlijk zet ik bij iedere back-up die ik maak de bestanden/mappen in een nieuwe map. Dat houdt de boel overzichtelijk. Voorzie de naam van de map van een datum, bijvoorbeeld '20170527-BACK-UP'. Je kunt dan zien op welke datum je een back-up hebt gemaakt en oude back-ups verwijderen.
  • Een ander voordeel van het back-uppen op de hierboven beschreven manier is, dat je een actuele reservekopie van al je bestanden hebt, die je kunt terugzetten op een nieuwe desktop, laptop of tablet die je hebt aangeschaft of gaat aanschaffen. 

Een tweede manier om een back-up te maken: automatisch back-uppen


Back-uppen middels een (gratis) back-up programma

Oop het internet kun je allerlei (gratis) software vinden om een back-up van de bestanden te maken. Maar waarom zou je geen gebruik maken van de ingebouwde back-up van Windows 7, 8 of 10? Windows 7, 8 of 10 heeft een ingebouwd en dus gratis back-up programma. Zelf maak ik hier geen gebruik van, want ik geef de voorkeur aan de hierboven beschreven methode. Waar je dit back-up programma kunt vinden en hoe je het moet gebruiken lees je in de volgende artikelen:

 SeniorWeb: 'Windows 10: een back-up maken'
"Windows 10 kan volledig automatisch uw belangrijke bestanden beschermen in een reservekopie. U weet zo onderhand wel dat het altijd belangrijk is om een back-up te maken. Maar vaak nemen we pas maatregelen als het al fout is gegaan. Dus hoe zorgen we dat u die goede voornemens om te back-uppen ook echt gaat uitvoeren? Door het in Windows 10 te automatiseren natuurlijk!.." Lees het volledige artikel »

 SeniorWeb: 'Gegevens bewaren: de mogelijkheden'
"Op de computer staan veel waardevolle bestanden die u niet kwijt wilt raken bij computerproblemen. Bewaar een kopie van de bestanden daarom ook altijd op een andere plaats. U hebt daarvoor verschillende mogelijkheden..." Lees het volledige artikel »

 hcc!: 'Hoe maak je automatische back-ups?
"Automatisch backups maken is de slimste manier om je te beschermen tegen ransomware. Maar hoe zorg je nou voor een automatische back-up in Windows 7 en Windows 10?

In dit artikel leggen we je precies uit hoe je dat doet in de vorm van een workshop [...]" Lees het volledige artikel »

 Edu-Curator: 'Waarom ik mijn bestanden back-up en niet meer synchroniseer met een clouddienst'
"In mijn blogpost 'Computer gegijzeld! Wat doe jij: betalen... of niet..?' schreef ik over de gevaren van 'ransomeware' en wat je er tegen kunt doen. N.a.v. het artikel 'Blijf ransomware voor - Slim back-uppen naar de cloud*)' in het tijdschrift 'Computer Idee' heb ik besloten de bestanden op mijn laptop niet langer te synchroniseren met de door mij gebruikte gratis opslagdiensten in de cloud (Dropbox, OneDrive en Google Drive), maar handmatig te back-uppen naar zowel een clouddienst als een externe harddrive [...]" Lees het volledige artikel »


Tot slot...

Regelmatig een back-up maken van je bestanden is een pure noodzaak! Als je harde schijf ineens crasht of je bestanden worden ineens versleuteld, omdat je slachtoffer bent geworden van 'ransomware' dan kom je erachter hoe belangrijk een back-up is. Heb je geen back-up (reservekopie) van je bestanden, dan zul je jezelf waarschijnlijk voor je kop slaan en ongetwijfeld een paar slapeloze nachten hebben, want jaren werk is waarschijnlijk verloren! Dus... regelmatig back-uppen!! Schrijf het in je agenda en/of schrijf het met een dikke viltstif op een stuk papier en hang dit bij je computer!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen