donderdag 11 mei 2017

Wat zijn 'rubrics'? Hoe maak je ze en wat kun je ermee in jouw groep? [ 1 ]

Dit is de eerste blogpost in een serie van drie met als onderwerp: 'Wat zijn 'rubrics'? Hoe maak je ze en wat kun je ermee in jouw groep...?'.

In deze blogpost beschrijf ik
  • wat een 'rubric' is;
  • vind je algemene informatie over 'rubrics';
  • hoe je 'rubrics' kunt gebruiken in jouw groep.
In deel 2 beschrijf ik de gratis webapp 'Quick Rubric' en in deel 3 een tweetal 'add-ons' die je kunt gebruiken om 'rubrics' te maken in respectievelijk 'Google Documenten' en 'Google Spreadsheets'. Daarnaast vind je twee uitlegfilmpjes over het maken van 'rubrics' in 'Google Formulieren'.

Wat is een 'rubric'?

Een 'rubric' is een beoordelingsformulier in de vorm van een tabel. De SLO geeft de volgende omschrijving:
"Rubrics zijn geschikt om een product en / of (deel)vaardigheden te beoordelen op kwaliteit en om de manier van werken te beoordelen om tot een product te komen.Een rubric is een analytische beoordelingsschaal en zegt meer dan slechts een enkel cijfer zegt. Het maakt aan leerlingen duidelijk wat goed ging en wat minder goed ging waardoor leerlingen zichzelf nieuwe leerdoelen kunnen stellen. [Bron].
De SLO heeft ook kant-en-klare 'rubrics' ontwikkeld voor de volgende vaardigheden:
  • communiceren,
  • informatie verwerven en verwerken,
  • presenteren,
  • samenwerken,
  • plannen en organiseren.
Je kunt deze 'rubrics' downloaden op de pagina 'Rubrics'. De 'rubrics' zijn gemaakt in 'Word'. Je kunt ze dus - desgewenst - aanpassen. De 'rubrics' zijn gemaakt voor het VO, maar met eventuele aanpassingen ook te gebruiken in het basisonderwijs.

Op de website 'Leerling 2020 Resultaten' vond ik twee artikelen over 'rubrics':

Om de vorderingen van leerlingen op het gebied van de 21e eeuwse vaardigheden te monitoren, kiezen veel scholen voor het gebruik van rubrics. Hierin kunnen zowel leerlingen als docenten de leerling per (deel)vaardigheid inschalen en zien welke stappen de leerling moet nemen om een volgend niveau te bereiken. Verschillende scholen uit dit Leerlab zijn voor het uitwerken van de vaardigheden aan de slag gegaan met rubrics [...]" Lees het volledige artikel »
Tevens vond ik hier een 'pdf' met een uitgebreide uitleg voor het bouwen van rubrics ter ondersteuning van het ontwikkelen van vaardigheden: 'Brochure met lesmateriaal. Routes en rubrics voor 21e eeuw vaardigheden. Vanuit het concept van professioneel leren' (2016 - Jos de Klein).

"Een rubric geeft inzicht in de stappen die een leerling moet nemen om een volgend niveau van een vaardigheid te bereiken. Wil je zelf aan de slag met het ontwerpen van een rubric? Volg dan dit heldere stappenplan [pdf]. [...]" Lees het volledige artikel »
Tevens vind je in dit artikel een lege template die je kunt downloaden en waarmee je van start kunt gaan.

Wat kun je met 'rubrics' in jouw groep? 

'Rubrics' zijn handig om in jouw klas te gebruiken bij het beoordelen van bijvoorbeeld:
  • opstellen (creatief taalgebruik),
  • spreekbeurten,
  • werkstukjes.
  • boekbesprekingen,
  • presentaties,
  • samenwerken (groepswerk),
  • groepsprocessen,
  • lessen gegeven door een stagiair/stagiaire.
  • enz.
Als je de ingevulde 'rubrics' bewaart in een map, kun je deze altijd te voorschijn halen, als ouders 'verhaal' komen halen over het feit dat hun zoon/dochter een onvoldoende beoordeling heeft voor zijn/haar spreekbeurt of werkstuk. Je bent dan goed 'gedocumenteerd'.

Zelf sjablonen maken voor 'rubrics' in Word of Excel

Je kunt uiteraard ook zelf een 'rubric' maken in Word of Excel en de lege 'rubric' opslaan als sjabloon. In Word zul je een tabel moeten maken. Excel heeft het voordeel dat het al een 'tabel' is. Let er wel op dat het 'Excel'-document op een A4-tje past.

Maak jij in jouw groep gebruik van 'rubrics'..? Zo ja: waar gebruik je ze voor en wat zijn jouw ervaringen met 'rubrics'?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen