donderdag 4 mei 2017

Met 'Loopy' maak je interactieve simulaties (a tool for thinking in systems)

Tijdens een van mijn zwerftochten op het wereldwijde web kwam ik de merkwaardige webapp 'Loopy' tegen.

Met 'Loopy' kun je van 'ingewikkelde technologische, sociologische, ecologische, politieke en economische systemen' interactieve simulaties maken. Met zo'n 'interactieve simulaties' schijnt het mogelijk te zijn een 'systeem' te doorgronden door jezelf  'wat als'-vragen ('what if' questions) te stellen.

Middels 'Loopy' kun je 'model'-sytemen maken door eenvoudig op een canvas cirkels en pijlen te tekenen. Je kunt ook simulaties die anderen hebben gemaakt 'remixen'. Kortom: reden voor mij om
'Loopy' eens  'uit te proberen', ondanks dat ik er niet veel van snap. Je leest meer over 'Loopy' in de twee - Engelstalige - artikelen aan het einde van deze blogpost. Kennelijk hebben de auteurs van deze artikelen het wel gesnapt...

Wat je met 'Loopy' allemaal kunt doen...


Toepassingen 'Loopy'

'Loopy' is 'open source' en is bovendien 'publiek domein'. Om 'Loopy' te gebruiken is geen registratie nodig en de webapp is helemaal gratis. Alles wat op de site staat kun je - zoals al eerder geschreven - hergebruiken of remixen.

Demonstratiefilmpje (duurt 5 minuten)

Ik heb een demonstratiefilmpje proberen te maken đŸ˜…. In dat filmpje hergebruik ik een bestaande 'Loopy'. Ik heb het filmpje in een rustig tempo opgenomen, zodat je goed kunt zien wat ik doe. Het enige dat je hoeft te doen is de 'aanwijzer' te volgen. De Engelse teksten heb ik voor het maken van het filmpje 'vertaald' in het Nederlands en 'klaargezet' in 'Kladblok'.

Omdat ik er niets bij vertel, heb ik er een rustig achtergrondmuziekje ('Consequence - Wonders' door Kevin MacLeod) bijgezet. Je kunt het filmpje het beste in 'volledig scherm' bekijken.




Nog even samengevat...


Menubalk 'Loopy' aan de rechterkant


Menu 'Loopy' (rechterkant)

 1 : 'Voorbeelden' bekijken van wat anderen hebben gemaakt met 'Loopy'. Je kunt deze voorbeelden aanpassen.

 2 : Een heel beknopte 'handleiding'.

 3 : De 'link' opslaan, zodat je jouw 'Loopy' kunt terugvinden en desgewenst (later) kunt bewerken.
Het is een lange 'link' dus je kunt deze beter inkorten met een 'URL shortener'.

 4 : Hier vind je de 'HTML'-code om jouw 'Loopy' te embedden in de 'HTML'-code van jouw website of blog.

 5 : Hier kun je een 'GIF'-animatie maken van jouw 'Loopy' met het gratis en open source programma 'LICEcap'. Je moet dit programma downloaden en insta dat je moet downloaden.


De menubalk aan de linkerkant



Zelf uitproberen en lekker spelen...?

Klik dan op deze 'link': http://ncase.me/loopy/v1.1 »

Twee artikelen over 'Loopy'

"Loopy is a free tool for creating your own animated simulations or illustrations of a concept. This free animation tool is designed to showing relationships between two or more parts of a system. It's perfect for showing cause and effect or for showing a workflow system [...]" Lees het volledige artikel »

"Whether you’re working on a big presentation for work or school, interactive visuals always help win over an audience. Loopy, a free tool for making simulations, is perfect for that [...]" Lees het volledige artikel »

Website / URL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen