vrijdag 12 mei 2017

Met 'Free Online Image Editor': maak en bewerk je eenvoudig en gratis afbeeldingen

Om plaatjes voor mijn blog te maken, te bewerken (bijvoorbeeld van tekst voorzien), te vergroten, te verkleinen of van twee of meer afbeeldingen één nieuwe afbeelding te maken gebruik ik 'Online Image Editor'. 'Online Image Editor' is een gratis en eenvoudig te bedienen online webapp.

Je kunt zo met deze tool aan de slag; je hoeft géén account aan te maken. De door jou gemaakte of bewerkte afbeeldingen kun je downloaden naar je computer. Hartstikke handig programma dus!! Ik zou niet meer zonder kunnen!

En moet ik wat ingewikkelder bewerkingen maken, dan gebruik in het eveneens gratis en 'open source' programma 'Greenshot'. Dit programma moet je downloaden.


Wat kan 'Online Image Editor' zoal..?

In 'Online Image Editor' kun je een heleboel met een afbeelding doen. Je kunt ...
  • afbeeldingen verkleinen / vergroten of je afbeeldingen op maat snijden;
  • teksten toevoegen aan je afbeeldingen in allerlei formaten en lettertypes;
  • randen in allerlei diktes en kleuren toevoegen of afbeeldingen over elkaar leggen;
  • een afbeelding in een fotolijst plaatsen of een masker over je afbeelding toevoegen;
  • een animatie toevoegen aan je afbeelding;
  • de bestandsgrootte van je geanimeerde gif verkleinen;
  • jouw afbeelding scherp maken en/of de kleuren veranderen;
  • een eigen 'twinkel ster'-animatie maken;
  • 'glinsters' en 'glitters' toevoegen aan je afbeelding;
  • een nieuwe afbeelding maken van verschillende andere bestaande afbeeldingen;
  • een 'animated GIF' (=bewegende afbeelding).
  • en..., nog veel meer. Gewoon uitproberen!

De 'menu'-balken

In de 'menu'-balk van 'Online Image Editor' zie je drie 'tabbladen' (zie afbeelding 2):
  • Tabblad 1: 'Basics'.
  • Tabblad 2: 'Wizards'.
  • Tabblad 3: '2013'

Afbeelding 2: De 'tabbladen' van 'Online Image Editor'

De opties die ik het meest gebruik voor de afbeeldingen op mijn blog zijn:

  • Basics: Verkleinen (tevens vergroten) van afbeeldingen, snijden en tekst.
  • Wizards: Plaatjes mixen (om van verschillende afbeeldingen één afbeelding te maken).
  • 2013: Heel soms 'Expand Canvas'.
Klik je op een 'menu'-knop op een 'tabblad' dan opent zich een scherm. Aan de linkerkant staan de 'instellingen' en daarnaast staat het 'canvas', waarin getoond wordt wat je bij de 'instellingen' hebt ingevoerd. Zie afbeelding 3:

Afbeelding 3: Voorbeeld van één  van de 'instellingen' en het 'canvas'

N.B.: Voor de 'kop'-afbeeldingen van een blogpost, maak  ik gebruik van een sjabloon dat ik heb gemaakt (zie afbeelding 3). Nadat ik dit sjabloon geüpload heb, hoef ik hier alleen maar een nieuwe tekst in te typen, waarna ik het sjabloon download met een passende bestandsnaam.

Nederlandstalige 'Help'-pagina's

Afb. 4
Voor  elke 'menu'-knop is er een Nederlandstalige 'Help'-pagina - voorzien van schermafdrukken - beschikbaar. Je vindt deze 'help'-pagina's in het menu op ieder tabblad: de 'knop' met het '?' en daaronder de tekst 'Help'. Zie afbeelding 4:

Je vindt de 'Help'-pagina's ook via deze URL:

Website / URL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen