vrijdag 26 mei 2017

Hoe download je al jouw 'Google'-gegevens (data) met 'Google Takeout'?

Wellicht ben je een fervent gebruiker van één of meer van de vele gratis 'Google-diensten' / 'Google'-producten: bijvoorbeeld 'Gmail', 'Google Foto's of 'Google Drive'; om er maar een paar te noemen. Je hebt voor deze diensten (ooit) een 'Google'-account aangemaakt. Weet je dat je dan ook al je gegevens (data) kunt archiveren op of betere gezegd: kunt downloaden naar je computer...? In deze blogpost leg ik uit hoe je die gegevens (data) kunt downloaden met 'Google Takeout'. Op 'PCMweb.nl' schrijft De Goede (2017) het volgende:
"Met behulp van Google Takeout is het mogelijk om veel gegevens die opgeslagen liggen in je Google-account te archiveren, zodat je ze offline kunt bekijken en naar andere diensten of programma’s kunt exporteren. Met Google Takeout worden bijvoorbeeld van Google Agenda alle agenda’s opgeslagen in het iCalendar-formaat, zodat je eenvoudig naar een andere dienst kunt gaan mocht je dat willen.
Ook al je bladwijzers kun je downloaden, evenals alle gegevens van Google Chrome, waaronder je extensie-informatie, browsergeschiedenis en meer. Ook handig is dat je je e-mails kunt downloaden vanuit Gmail in het MBOXformaat, zodat je ze eenvoudig offline kunt bewaren [...] 1)"

'How to' gegevens 'Google'-diensten downloaden met 'Google Takeout'



Afb. 1: Dit zie je als je jouw 'my account' opent


Afb. 2: Klik op 'Uw content beheren'


Afb.3: 'Uw content beheren - ARCHIEF MAKEN'

  • Er wordt vervolgens een nieuw scherm geopend 'Uw gegevens downloaden'. De lijst met 'Google'-producten en diensten is in werkelijkheid veel en veel langer dan op onderstaande afbeelding 4:

Afb. 4: De lijst met Google producten en diensten'

  • In deze lijst (afbeelding 4) kun je aangeven van welke producten en diensten je de gegevens wilt downloaden door de 'schakelaar' aan of uit te zetten. Groen met vinkje is 'aan'.
    Scroll vervolgens naar beneden, naar het einde van de lijst. Daar staat een blauwe knop 'Volgende'. Klik op deze knop. Zie afbeelding 5:

Afb. 5: Klik op de blauwe knop 'Volgende'

  • Je komt nu weer in een nieuw scherm waar je de door jouw gewenste gegevens kunt archiveren. Zie afbeelding 6:

Afb. 6: Jouw gegevens archiveren

  •  1  = 'Bestandstype': Persoonlijk gebruik ik altijd '.zip'. Dat bestand is 'ingepakt'. Heb je het gedownload, dan kun je dit 'uitpakken' in 'Windows Verkenner' middels de ingebouwde 'uitpak'-mogelijkheid.
  •  2  = 'Archiefgrootte': Hier kun je de grootte van het bestand instellen. 1 - 2 - 4 - 10 of 50 GB.
  •  3  = 'Leveringsmethode': Je kunt kiezen uit: 'Downloadlink verzenden via e-mail' of laten opslaan bij 'Google Drive', 'Dropbox' of 'One Drive'.
  •  4  = Klik tot slot op de blauwe knop 'Archief maken'. Je komt dan in een nieuw scherm. Zie afbeelding 7:

    Afb. 7: Bijna klaar!!

    • Het maken van je archieven kan nog al wat tijd kosten. Je krijgt een mailtje als e.e.a. klaar is.

    Het mailtje van Google: Uw Google-gegevensarchief is gereed



    Je kunt je gegevens-archief ook online vinden bij jouw account. In afbeelding 7 hierboven zie je ook een knop 'Archieven beheren'. Klik op deze knop en je komt in het scherm met je archieven. Je kunt ze hier ook downloaden. Zie afbeelding 8:

    Afbeelding 8

    N.B.: Je kunt ook direct naar het scherm 'Uw gegevens downloaden' (zie afbeelding 4):

    Bovenstaande samengevat...


    Jouw 'Google'-gegevens downloaden
    Je kunt jouw gegevens exporteren en downloaden uit de Google-producten/ diensten die je gebruikt.
    Bijvoorbeeld jouw e-mail, agenda, foto's en 'Google Drive'-bestanden.
    In een paar eenvoudige stappen maak je een archief dat je voor jouw administratie kunt bewaren of waarmee je jouw gegevens in een andere webdienst kunt gebruiken.

    Als je jouw gegevens downloadt, worden ze niet verwijderd van de servers van Google! 
    Een archief van jouw 'Google'-gegevens maken

    Kies eerst welke producten / diensten je wilt archiveren:

    1. Ga naar de pagina 'Uw gegevens downloaden'. Mogelijk moet je inloggen op jouw 'Google'-account.
    2. Kies welke 'Google'-producten / -diensten je in jouw download wilt opnemen. Selecteer 'de pijl-omlaag' [ ] om meer details en opties voor een product / dienst weer te geven.
    3. Selecteer 'Volgende'.
    4. Kies het bestandstype voor jouw archief.

    Kies vervolgens hoe je jouw archief wilt ontvangen:

    • Downloadlink verzenden via e-mail.
    • Toevoegen aan 'Google Drive'.
    • Toevoegen aan 'Dropbox'.
    • Toevoegen aan 'Microsoft OneDrive'.
    Deze 4 mogelijkheden worden nader beschreven (how to) in de Google-account Help: 'Uw gegevens downloaden.

    Wanneer je één van deze mogelijkheden gebruikt om jouw archief te laten maken, ontvang je een e-mail met de 'link' naar de locatie van het archief. Afhankelijk van de hoeveelheid gegevens in jouw account kan dit proces enkele minuten tot meerdere uren duren. De meeste mensen ontvangen de link naar hun archief op de dag waarop ze deze hebben aangevraagd.
    Bron: Google-account Help: 'Uw gegevens downloaden

    Bron

    1) Goede, J. de. (2017, 09 mei). Download al je Google-gegevens met Google Takeout. Geraadpleegd op 16 mei, 2017, van https://pcmweb.nl/artikelen/workshop/download-al-je-google-gegevens-met-google-takeout/ 

    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen