dinsdag 4 april 2017

Wat is het 'meervoud van' ..? 4 Handige juiste 'spelling'-opzoeksites

Het is al weer zo'n jaar of zes geleden dat ik in mijn groep 7 bij de leerlingen probeerde er allerlei spellingregels in te hameren. Ik ontdek regelmatig dat - als je er niet meer mee bezig bent - bepaalde regels wegzakken.

Zo twijfelde ik onlangs over het meervoud van 'lade'. Is het nu 'lades' of 'laden' ...?

Meneer Google bracht uitkomst. Als zoekterm typte ik in 'meervoud van lade' en kwam ik terecht op de website 'Meervoud van … ? | www.meervoudvan.com'.
"Het meervoud van Nederlandstalige woorden is soms erg lastig. Met behulp van www.meervoudvan.com kun je snel en eenvoudig het juiste antwoord opzoeken."


Je kunt voor dit soort 'problemen' ook terecht op de website van 'Van Dale - Gratis woordenboek':



Ook handig is de website 'Spellingsite.nu':


"Onze Taal heeft in samenwerking met uitgeverij Prisma de website Spellingsite.nu ontwikkeld. Op deze website kunt u de spelling van zo'n honderdduizend woorden, afkortingen en namen opzoeken. Ook kunt u bij elk woord meteen doorklikken naar de bijbehorende spellingregel(s). U ziet dus niet alleen hoe een woord gespeld moet worden, maar ook waaróm dat zo is.
Spellingsite.nu geeft van elk woord de officiële spelling, maar biedt in enkele gevallen ook alternatieve schrijfwijzen. Dat zijn schrijfwijzen die niet in de officiële woordenlijst staan, maar die wel gangbaar én goed te verdedigen zijn. Deze alternatieven worden duidelijk gemarkeerd als 'alternatief'  [...] (Bron)

De 'moeder'-website van 'Spellingsite.nu': de website van het 'Genootschap Onze Taal' biedt uiteraard ook 'oplossingen' voor mogelijke spelling- en taalproblemen:



Welke website gebruik jij als je de oplossing voor een taal- en of spellingprobleem niet zo 1-2-3 te binnenschiet ...?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen