woensdag 5 april 2017

Hoe ik mijn laptop beveilig tegen allerlei 'narigheid'

Het beveiligen van je computer is - gezien alle bedreigingen en gevaren op het internet - een noodzaak.

Lees de artikelen 'In 10 stappen veilig' op Seniorweb en 'Basisbeveiliging' op Veiliginternetten.nl. Als je zoekt op Google, vind je nog veel en veel meer artikelen over hoe je jouw computer kunt beveiligen.
Om  mijn laptop te beveiligen tegen allerlei narigheid gebruik ik
  • de virusscanner van Ziggo: 'Internetbeveiliging Basis';
  • het programma 'Malwarebytes - Premium';
  • het programma 'Windows Defender' (zit bij Windows 10);
  • de gratis wachtwoordmanager 'Enpass' om unieke en sterke wachtwoorden te maken zonder die te moeten onthouden;
  • de adblocker (advertenties blokkeren) extensie voor Google Chrome: 'uBlock Origin';
  • mijn gezonde verstand 😏😀.

#1. De virusscanner van Ziggo: 'Internetbeveiliging Basis'

Als virusscanner gebruikte ik tot voor kort het gratis 'Avast Antivirus Free'. De regelmatig opspringende 'pop-ups' waarin 'Avast' o.m. reclame maakt voor allerlei 'premium'-versies van 'Avast' begonnen mij een beetje erg te vervelen en het voortdurend wegklikken ervan werd een bron van irritatie.

Aangezien ik klant / abonnee ben van 'Ziggo' besloot ik eind februari / begin maart de gratis - voor klanten van Ziggo met internet  - 'Internetbeveiliging Basis' te installeren. Deze gratis virusscanner werkte prima en is gebaseerd op de virusscanner van 'F-Secure'.

Ziggo 'Internetbeveiliging Basis'. Is gratis bij internet van Ziggo.

Schermafdruk: De voor klanten van Ziggo gratis virusscanner



#2. Het programma 'Malwarebytes - Premium' 




Er is een gratis en een te betalen versie van 'Malwarebytes'. Ik gebruik de betaalde (= premium versie).
Malwarebytes 3.0 biedt vier modules die malware tegen gaan:
  • Anti-Malware.
  • Anti-ransomware.
  • Anti-exploit.
  • Bescherming tegen kwaadaardige websites.



De virusscanner 'Internetbeveiliging Basis' van Ziggo en 'Malwarebytes' bijten elkaar!

Na de installatie van 'Internetbeveiliging Basis' van 'Ziggo' bleek 'Malwarebytes' niet meer op te starten. 'Internetbeveiliging Basis' is gebaseerd is op de virusscanner van 'F-Secure', dus in die richting moest ik zoeken. Ik vond de oplossing op
Heb je e.e.a. gewijzigd bij de instellingen van 'Internetbeveiliging Basis' dan start 'Malwarebytes' weer gewoon op.



#3. Het programma 'Windows Defender' (zit bij Windows 10)



'Windows Defender' is te vinden in 'Windows 10'. 'Windows Defender' heeft zichzelf uitgeschakeld omdat ik een ander virusprogramma in gebruik heb. Toch is het actief, want het scant periodiek mijn laptop en kan naast je reguliere virusscanner gebruikt worden. Handig als een extra beveiliging. Maar..., 'Hoe veilig is Windows Defender?' (PCM).

'Windows Defender' vind je bij 'Menu' > 'Instellingen' > 'Bijwerken en beveiliging'. Klik op in het menu aan de linker kant op'Windows Defender'. Je ziet dan het onderstaande:

Windows Defender: 'Berperkt periodiek scannen' instellen


#4. De gratis wachtwoordmanager 'Enpass'



Met 'Enpass' kun je unieke en sterke wachtwoorden maken die je niet hoeft te onthouden. Dat doet 'Enpass' voor je. Het enige dat je hoeft te onthouden is het 'masterpassword' om toegang te krijgen tot de wachtwoorden. Zie mijn blogpost ''Enpass': mijn favoriete gratis passwordmanager (wachtwoordbeheerder)'.

#5. De adblocker 'uBlock Origin' (extensie voor 'Google Chrome)


uBlock Origin is "een efficiënte adblocker: gebruikt weinig processorkracht en geheugen. Toch kan het duizenden filters meer laden en toepassen dan andere populaire adblockers".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen