dinsdag 11 april 2017

De 'Windows 10 Creators Update' gisteren geïnstalleerd..!

Gisteren (10 april) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en - ondanks waarschuwende berichten op allerlei 'tech'-blogs om hier voorlopig nog even mee te wachten - de 'Windows 10 Creators Update' geïnstalleerd ...

Ik had nl. een duidelijke 'how to' gevonden op de website van Computer!Totaal:

"Microsoft heeft woensdag de nieuwste versie van het Windows 10 vrijgegeven. Officieel wordt de update pas 11 april naar gebruikers gepusht, maar je kunt nu al de Creators Update installeren. Hier lees je hoe je dat doet [...]" Lees de volledige 'how to' »
Nadat ik die 'how to' min of meer van buiten had geleerd, heb ik - voor het geval er tijdens de installatie iets fout zou gaan - eerst even een back-up gemaakt van mijn bestanden op de harde schijf van mijn laptop. Vervolgens de 'how to' nog een paar keer goed doorgelezen, een kruisje geslagen en toen: gaan met die banaan..!

Die installatie duurde nogal een tijdje. Ik heb tijdens die periode - een beetje zenuwachtig - heel wat koppen koffie gedronken; ja zelfs een nieuwe pot moeten zetten... Uiteindelijk was het zover: het 'Welkom'-scherm verscheen en de installatie was klaar en zonder allerlei 'narigheid' verlopen. Ik blij..!!

Ik had gekozen voor een installatie waarbij al je bestanden en de 'koppelingen' op het 'bureaublad' bewaard bleven; dus geen 'schone' installatie. Alles werkte perfect! Tot...

Wat er later die avond gebeurde ...

Toen ik 's avonds de laptop afsloot, zei mijn intuïtie de laptop toch weer op te starten. Wat bleek (tot mijn schrik...), de gratis virusscanner van Ziggo 'Internetbeveiliging Basis' ('F-Secure') werkte niet meer..! Er bleek een bestand - van belang voor het opstarten van de virusscanner - verdwenen te zijn en wel het bestand 'MSVCP110.dll' (dit bleek uit een melding die ik kreeg).

De virusscanner verwijderen en opnieuw installeren..?? Zo gezegd, zo gedaan... Het verwijderen lukte echter niet; wat ik ook probeerde... Op Google gezocht. Als zoekterm ingetypt: 'F Secure en MSVCP110.dll'.

Google vond het bericht 'Missing MSVCP1X0.dll causes F-Secure product to stop working' (bij de 'F-Secure Community'):
"The F-Secure product(s) stopped working with an error message "MSVCP110.dll missing" or "MSVCP120.dll missing" alerted.
Diagnosis
A recent change on your computer such as a Windows update may have caused our product to stop working. The missing .dll file is part of the VisualStudio redist package.The file may have been excluded from the update package..." Meer »

De oplossing die wordt gegeven...

"To solve this issue, you need to reinstall your F-Secure product(s).
 1. Download and run the Uninstallation Tool.
     Note: This removes all F-Secure products installed from your computer.
 2. Once done, restart your computer.
 3. Reinstall the F-Secure product(s). [Bron]"
De 'Uninstallation Tool' gedownload en zijn 'werk' laten doen. 'Schietgebedjes' naar de 'computergoden'! In een spanne tijds was de niet werkende virusscanner opgeruimd. Vervolgens de virusscanner opnieuw gedownload bij Ziggo en geïnstalleerd. Hoera, de boel werkte weer!!

In de tijd die ik besteedde aan het verwijderen en herïnstalleren van de virusscanner, was ik overigens niet onbeschermd bezig. De virusscanner van Windows 10: 'Windows Defender' was ingeschakeld. Overigens is 'Windows Defender' in de 'Creators Update' helemaal veranderd!

Eind goed, al goed!

Gelukkig is alles goed gekomen en draait mijn laptopje op dit moment prima met de 'Windows 10 Creators Update'.  Nu maar hopen, dat ik de komende tijd niet tot de ontdekking kom, dat er nog meer dingen niet werken ...

O ja, voor ik het vergeet... Ik moest wel tijdens de installatie alle 'privacy'-instellingen opnieuw instellen, zodat meneer Microsoft niet al te veel van mij te weten komt. Op het 'Online privacy-dashboard' kun je zien wat Microsoft allemaal van je weet. Je dient hiertoe wel in te loggen met je 'Microsoft'-account.

Artikelen over de 'Windows 10 Creators Update'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen