zondag 2 april 2017

Asperges...!

Heerlijk! Het aspergeseizoen is weer begonnen!! Tot 24 juni a.s. - de geboortedag van Johannes de Doper (St.Jan) - kunnen we weer volop van dit heerlijks genieten. Dus gisteravond heerlijk - witte - asperges gegeten. Ik zeg expres 'witte', want er bestaan ook groene en paarse asperges. Witte asperges hebben never nooit de zon gezien. De groene en paarse wel.

Medio vorige week heb ik tijdens de 'Op is Op dagen' bij 'Blokker' een heuse aspergepan gekocht met een diameter van 17 cm, geschikt voor alle warmte bronnen ((ik kook op gas) én vaatwasserbestendig (ik heb geen vaatwasser; ik doe de vaat nog ouderwets met de hand). De adviesprijs was € 59,95. Vanwege de 'Op is Op dagen' kostte deze pan nu slechts € 29,-. Een koopje dus ..!?


Zaterdagmiddag bij 'Albert Heijn' voor twee personen asperges gekocht. De asperges waren dit weekend in de aanbieding...
"Dit weekend haal je ze extra voordeling in huis. Om te vieren dat het weer aspergetijd is, bieden we je een mooie aspergeactie aan. Kom je ze dit weekend halen in de winkel voor 3,99 euro? [Bron]"
Verder ook nog platte peterselie, eieren, krielaardappeltjes en gekookte-achterham-in-plakken aangeschaft. Roomboter had ik nog in voorraad liggen in de koelkast. Ook was ik na deze inkoop een moestuintje rijker! Voor de kleinkinderen.

Zo rond een uur of drie begon ik met de voorbereidingen van het asperge-eet-festijn. Even voor de duidelijkheid: koken is naast bloggen en modelspoorwegbouw ook een hobby en daar neem ik alle tijd voor, want uit haast is nog nooit iets goeds voortgekomen..!

Krielaardappeltjes gewassen en in hun schilletje in de pan op het gas gezet. Eitjes gekookt, de plakken achterham netjes opgerold en op een bordjes gelegd en bedekt met plastic weer retour in de koelkast. Een klontje roomboter gesmolten in een koekenpad en de gare krieltjes alvast in de koekenpan klaargezet. Vervolgens de eettafel opgetuigd en een flesje wijn klaar gezet.

Zo rond half zes de asperges geschild en de houterige kontjes verwijderd. Het hele zwikkie in de gloednieuwe aspergepan. Water erbij - de kopjes van de asperges net boven het water - en het vuur eronder. Het duurde toch wel even voordat het water kookte. Kwam zeker door de hoogte van de aspergepan... Na vijf minuten koken het gas onder de asperges uit en ongeveer tien minuten laten garen.

In die tussentijd de eitjes gepeld; de rolletjes achterham uit de koelkast gehaald; de peterselie fijngesneden; in een steelpannetjes de boter gesmolten en op het rechaud geparkeerd; de krieltjes bakken. Nadat de asperges voldoende waren gegaard, konden we gaan genieten van een heerlijke dis. Toen alle potten, pannen en de bordjes leeg waren, zijn we lekker gaan uitbuiken op de bank voor de buis met 'VT Wonen' en daarna de afwas ...

Volgende week eens op de markt kijken hoeveel de asperges daar kosten 😄

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen