maandag 20 maart 2017

'Enpass': mijn favoriete gratis passwordmanager (wachtwoordbeheerder)

Dat je veilige, unieke en sterke wachtwoorden voor je online accounts moet maken, zal intussen iedereen wel weten én doen ... 😏😊

Op 't web vind je artikelen genoeg over de noodzaak van veilige wachtwoorden en allerlei tips & trucs en adviezen om veilige wachtwoorden te maken, maar kun jij dit soort wachtwoorden onthouden:

K#udr4!8IUwl@w5u

Nou, ik dus niet!

Het maken van sterke wachtwoorden vind ik problematisch

Aanvankelijk 'bewaarde' ik mijn wachtwoorden in mijn browser 'Google Chrome'.

Nadelen:
  • ik las ergens dat dat niet veilig is om je wachtwoorden in je browser te bewaren,
  • je moet zelf steeds een nieuw en uniek wachtwoord bedenken. 
En met name dat laatste werd steeds lastiger. Ik heb voor wat betreft 'unieke wachtwoorden maken' niet zo'n grote fantasie, dus leken al die wachtwoorden op elkaar en bovendien werd het steeds lastiger om al die wachtwoorden te onthouden. Dus schreef ik ze op een blaadje, hetgeen natuurlijk ook niet erg slim was.

Adviezen Consumentenbond over 'wachtwoorden'

Op de website van de 'Consumentenbond' las ik het artikel 'Wachtwoord maken & onthouden':
"Internetcriminelen kunnen wachtwoorden van 8 willekeurige kleine letters soms al binnen een paar minuten kraken. Wat zijn de eisen aan wachtwoorden die niet makkelijk te kraken zijn en hoe onthoud je ze? [...]" Lees het volledige artikel »
In dit artikel o.m. de volgende adviezen:
  • Gebruik 'tweetrapsauthenticatie'.
  • "Gebruik als basis 1 sterk wachtwoord dat je onthoudt en voeg daar per site een variabel deel aan toe. [Bron]". Hoe dat werkt lees je hier »
  • Gebruik een wachtwoordmanager.
"Met wachtwoordmanagers hoef je nog maar 1 wachtwoord te onthouden. Het programma bewaart de andere wachtwoorden voor je in een veilige digitale kluis. Zo kun je probleemloos lange en moeilijk te kraken wachtwoorden gebruiken voor al je accounts. Wachtwoordmanagers kunnen ook inloggegevens uitwisselen tussen verschillende apparaten, bijvoorbeeld telefoon en pc. Zelfs tussen verschillende besturingssystemen, zoals iOS, Android en Windows. Zo heb je je wachtwoorden altijd bij de hand. [Bron]"
Tweetrapsauthenticatie gebruik ik al bij sites die deze mogelijkheid bieden.
Het maken van een wachtwoord bestaande uit een vast en variabel deel heb ik geprobeerd, maar was - gezien gebrek aan fantasie - geen succes. Bovendien waren ook die wachtwoorden moeilijk te onthouden. Dus.., bleef er niets anders over dan het gebruik van een wachtwoordmanager.

Welke gratis wachtwoordmanager heb ik gekozen?

Wat zoekwerk op Google leerde mij dat er nog al wat wachtwoordmanagers zijn: zowel 'met-een-prijskaartje' als gratis wachtwoordmanagers. Nu kick ik op gratis, dus heb ik eens gekeken op de website GratisSoftware.nu in de categorie 'Beveiligingssoftware' > 'Wachtwoordbeheer'. Hier blijken een grote hoeveelheid gratis wachtwoordmanagers te staan.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: nadat ik een paar gratis wachtwoordmanagers hed uitgeprobeerd, heb ik uiteindelijk gekozen voor de gratis wachtwoordmanager 'Enpass'. Op GratisSoftware.nu, pagina 'Enpass - Gratis Wachtwoorden App' vind je een uitgebreide beschrijving van deze wachtwoordmanager.

'Enpass' installeert automatisch de Nederlandse versie.

Filmpje  'Why to use Enpass Password Manager'



'Enpass' slaat de wachtwoorden lokaal op

Dat ik uiteindelijk voor het gratis 'Enpass' heb gekozen is het feit dat 'Enpass' je 'wachtwoordenkluis' niet opslaat in de cloud (wat veel wachtwoordbeheerders wel doen), maar lokaal, op je eigen computer. En dat vind ik wel zo veilig!

De 'Enpass Password Manager extension for Google Chrome'

Nu hoef ik (gelukkig!) nog maar één wachtwoord te onthouden - dat ik absoluut niet mag vergeten - om mijn 'wachtwoordenkluis' te openen. Daarnaast gebruik ik de 'Enpass Password Manager extension for Google Chrome' om het aanmelden bij een account automatisch af te handelen.

De 'wachtwoordengenerator' van 'Enpass'

Middels de 'wachtwoordengenerator' in 'Enpass' kan ik nu unieke en sterke wachtwoorden maken, zonder dat ik deze hoef te onthouden. Deze 'wachtwoordengenerator' 'beoordeelt' het gemaakte wachtwoord in de gradaties 'zeer zwak' tot 'sterk'.

Een back-up van je 'wachtwoordenkluis'

Om te voorkomen dat je jouw 'wachtwoordenkluis' kwijt bent als je computer op de een of andere manier crasht, kun je een back-up maken van de 'wachtwoordenkluis'. Dat kan zijn een automatische back-up of een handmatige back-up. Uiteraard moet je die back-up dan op een externe harde schijf zetten. Ook is het mogelijk die back-up bij een online opslagdienst te bewaren, zoals 'Dropbox', 'Microsoft OneDrive' of 'Google Drive'. Deze laatste mogelijkheid heeft om voor de hand liggende redenen niet mijn voorkeur.

'Enpass' heeft uitgebreide handleidingen

'Enpass' beschikt over uitgebreide handleidingen met schermafdrukken. Deze handleidingen zijn Engelstalig. Deze handleidingen zijn ook als 'pdf' te downloaden en/of te printen, hetgeen erg handig kan zijn.

Interessante artikeltjes over 'Enpass'


Maar ...

"If you’ve painstakingly gone through the hassle of setting up a password manager, you might think you’re safe from the prying eyes of hackers and cyber-criminals.
You’re wrong.
Yes, password managers are a valuable tool in the ongoing battle to keep yourself secure, but they aren’t failsafe or idiot-proof, nor do they offer sufficient protection on their own.
Here are four reasons why password managers aren’t enough to keep your passwords safe by themselves
[...]" Lees het volledige artikel »

Websites / URLS

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen